Tuesday, February 16, 2016

Pengertian Pengurusan



PENGURUSAN? Apa yang dimaksudkan dengan pengurusan?

Pengurusan dan pentadbiran adalah satu aspek yang penting dalam kehidupan manusia. 

Kenapa ia penting dalam kehidupan manusia? 

Di sini kami akan kongsikan pengertian pengurusan dan pentadbiran secara umum.

Pengurusan dan pentadbiran diperlukan di dalam semua organisasi, tidak kira sama ada organisasi itu kecil mahupun besar, swasta atau badan kerajaan. 

Fungsi pengurusan bukan sahaja merupakan tanggungjawab seorang pengurus besar atau pengarah tetapi juga tanggungjawab penyelia atau ketua bahagian yang berada di dalam organisasi.

Pengurusan mempunyai pelbagai definisi yang diberikan oleh sarjana-sarjana pengurusan. 

Antaranya Harold Koontz dan Heinz Wiehrich, mereka mentakrifkan pengurusan sebagai proses merancang dan memelihara persekitaran apabila individu bekerja bersama-sama dalam kumpulan, mencapai matlamat terpilih dengan berkesan. Sebagai pengurus, manusia menjalankan fungsi pengurusan dalam perancangan mengorganisasi, pengstafan, pemimpinan dan pengawalan.

Akan tetapi bagi Wan Azmi pula beliau berpendapat bahawa pengurusan adalah satu aktiviti perancangan dan pergerakan atau panduan oleh sesuatu perusahaan atau organisasi berhubung dengan segala kaedah, peraturan, juga tanggungjawab dan tugas-tugas kakitangannya itu.

Sudah faham serba sedikit mengenai pengurusan? Belum?

 Diringkaskan disini, pengurusan ini adalah sesuatu plan dalam sesuatu tugasan yang membolehkan kita untuk mencapai matlamat atau objektif sesuatu tugasan yang kita lakukan itu. 

- Contohnya disini, kita ingin membuka sesuatu perniagaan, apabila kita ingin membuka sesuatu perniagaan itu bukan mudah kerana kita perlu ada matlamat yang kita perlu capai.

Apakah matlamat yang ingin kita capai bila membuka sesuatu perniagaan?

Sudah pastinya keuntungan, selain daripada untuk membantu masyarakat diluar sana memberi pekerjaan dan memenuhi kehendak dan keperluan manusia. 

Untuk mencapai matlamat itu, kita perlu ada plan atau perancangan. Apabila kita ada perancangan, bolehlah  kita teruskan mengurus perancangan itu step by step dengan adakan ahli-ahli jawatankuasa dalam sesuatu organisasi. Dengan kewujudan organisasi dan ahli jawatankuasa, ia akan lebih membantu mencapai sesuatu tugasan dan matlamat dalam perniagaan itu kerana setiap ahli jawatankuasa sudah pastinya akan dibahagikan tugasan masing-masing apa yang harus dilakukan. Mudah sahaja kan?

Kesimpulan bagi keseluruhan pengertian pengurusan ini ialah kemahiran dalam melaksanakan semua fungsi pengurusan untuk mencapai objektif tertentu yang telah ditetapkan. Kewujudan organisasi adalah sebagai penggerak dan penyelaras utama sama ada yang berkaitan dengan urusan dalaman atau luaran dan perihal para pengurus yang semestinya bersifat adil dan saksama.

Untuk mengurus sesuatu organisasi, seseorang pentadbir atau pemimpin seharusnya memahami dahulu apakah yang dimaksudkan dengan pentadbiran

Pentadbiran juga mempunyai pebagai definisi yang diberikan oleh sarjana-sarjana pengurusan. Antara daripada para sarjana pengurusan, mereka berpendapat bahawa pentadbiran dan pengurusan memberi pengertian yang sama dari segi pengistilahan

Apabila dibicarakan dalm aspek-aspek pentadbiran tertentu akan dirujuk kepada istilah pengurusan, kerana setiap organisasi atau institusi biasanya mempunyai sistempengurusannya. Justeru, pengurusan sering dikaitkan dan ditukar pakai dengan istilah pentadbiran.

Namun secara keseluruhannya kita dapat simpulkan disini bahawa tiada garis pemisah yang nyata di antara pengurusan dan pentadbiran, Boles dan Davenport (1976) menyatakan bahawa pentadbir dan pengurus adalah satu fungsi yang sama meliputi aktiviti-aktiviti merancang, menghimpun dan menganalisis, mengawal dan menyebar maklumat-maklumat dalam usaha mencapai objektif yang telah ditetapkan.



Rujukan
Buku Pengurusan Dalam Islam
Terbitan ; Politeknik Seberang Perai